10 år gamle Atanaska ville slutte på skolen. Misjon Uten Grensers etterskoletidstilbud ble redningen.
-Noen av fagene på skolen var veldig vanskelige. Jeg fikk skikkelig dårlige karakter i matte, og det var ikke gøy, forteller Atanaska. Hun går i fjerde klasse og vokser opp i en fattig romfamilie på landsbygda i Bulgaria.
Ville slutte på skolen
Hjemme hos dem er det trangt om plassen. Familien på fire bor på ett lite rom, og det er ikke så lett å få ro til å gjøre lekser der. Foreldrene til Atanaska har ikke gått på skolen selv, og kan heller ikke hjelpe henne når hun strever med leksene.
Derfor stod Atanaska lenge i fare for å droppe ut av skolen. Hun ville ikke mer.
-Hver gang læreren ba meg løse mattestykker foran klassen, og jeg ikke fikk det til, var det flaut og ekkelt, sier Atanaska.
Å delta på etterskoletidstilbudet i kirken, ble til slutt redningen for den stille og sjenerte jenta. Dette tilbudet er et samarbeid mellom Misjon Uten Grenser og den lokale menigheten i landsbyen Atanaska bor i.
-Jeg synes det er kjempefint å komme hit etter skolen. Her lærer jeg mye og jeg leker med venner. Jeg føler meg hjemme her og er ikke redd for å gjøre feil lenger, sier jenta som for bare noen måneder siden ikke ville snakke høyt i klassen.
Motiverer til skolegang
Det er mange barn som Atanaska i Øst-Europa. Barn med foreldre som ikke ser verdien i skolegang. Barn med foreldre som ikke kan hjelpe til med skolearbeidet. Eller barn med foreldre som ikke har råd til å sende barna på skolen. Misjon Uten Grensers etterskoletidstilbud sørger for at disse barna får muligheten til å være i et godt læringsmiljø som inspirerer og motiverer dem til å fortsette på skolen. Til skolestart deler vi også ut sekker med innhold slik at mangel på utstyr ikke skal hindre noen i å begynne på skolen.
Nå går Atanaska til kirken hver eneste dag etter skolen. Der får hun mat, leksehjelp, hun er sammen med venner og deltar på bibeltimer og barnemøter. Hun blir oppmuntret til å gjøre skolearbeid, og lærer hvor viktig skole og utdanning er for framtiden hennes.
-Nå elsker jeg å gå på skolen
På etterskoletidsordningen er det tålmodige og trygge voksne som hjelper hver enkelt med det han eller hun strever med. De sørger for å skape en trygg og god atmosfære og respekterer barna uansett hvilken bakgrunn de har og hvor skoleflinke de er. Derfor tør Atanaska stille spørsmål uten å føle seg dum, både der og i klasserommet.
-Nå elsker jeg å gå på skolen og lære nye ting. Endelig er matte gøy, men favorittfaget er lesing, stråler Atanaska.
Som fadder kan du være med å hjelpe barn som Atanaska. Bli fadder du også da vel 🙂
Hilsen Marte